Eiropas Savienības tirdzniecība

Eiropas Savienības tirdzniecības principi

Eiropas Savienība (ES) tagad ir tirdzniecības bloks, kas sastāv no 28 Eiropas valstīm. Visas dalībvalstis pieņem kopēju ārējās tirdzniecības politiku un pasākumus. Tajā pašā laikā 19 eiro dalībvalstis ir ieviesušas euro, tostarp Austrija, Beļģija, Kipra, Igaunija, Somija, Francija, Vācija, Grieķija, Īrija, Itālija, Latvija, Lietuva, Luksemburga, Malta, Nīderlande, Portugāle, Slovākija, Slovēnija un Spānija. kā likumīgu maksāšanas līdzekli.

Apvienotā Karaliste ir vienīgā pilnīgā dalībvalsts, kurai ir skaidras izredzes atstāt ES. Tā rīkoja referendumu 2016. gada 23. jūnijā, lai izlemtu, vai tai vajadzētu palikt par Eiropas Savienības dalībvalsti. Balsošanas rezultāti liecināja, ka 51,9% balsojuši par atvaļinājumu, savukārt 48,1% balsojuši par to, ka paliek spēkā, padarot to par vienīgo dalībvalsti, kurā referendums izraisīja balsošanu par labu ES atstāšanai.

Tirdzniecības politika

ES kopējā tirdzniecības politika aptver visus galvenos pasākumus, kas ietekmē preču un pakalpojumu tirdzniecību, un gandrīz visus ar tirdzniecību saistītos jautājumus. Ar tirdzniecību saistītās jomas, uz kurām daļēji attiecas kopējā tirdzniecības politika, ir šādi: uzņēmējdarbības tiesības, netiešie nodokļi, standarti un citi tehniskie noteikumi, kā arī intelektuālā īpašuma tiesību piemērošana.

Viens no svarīgākajiem ES tirdzniecības politikas aspektiem ir tas, ka ES ir muitas savienība. Tie paši ievedmuitas nodokļi tiek piemēroti importam no trešām valstīm neatkarīgi no ievešanas valsts Eiropas Savienībā. Muitas tiesību galvenie principi ir reglamentēti ES līmenī, lai gan to piemērošana ir atbildīga par ES dalībvalstu muitas iestādēm.

ES piemēro arī tirdzniecības aizsardzības pasākumus pret importu no trešām valstīm saskaņā ar dažādiem Savienības tirdzniecības aizsardzības instrumentiem, no kuriem galvenie ir antidempinga (AD), kompensācijas (CV) un aizsardzības instrumentu. ES 2017. gada 31. janvārī ieviesa 53 AD pasākumus un piecus CV pret Ķīnas izcelsmes kontinentālās izcelsmes produktiem.

Importa ierobežojumi

Visi ES locekļi ir pieņēmuši kopēju tirdzniecības politiku attiecībā uz importu no trešām valstīm. ES ir samērā liberāls importa režīms. Kopumā importa licencēšana nav vajadzīga produktiem, kas nonāk ES valstī, izņemot dažus paaugstināta riska produktus, piemēram, lauksaimniecības preces, tabaku, ieročus utt., Un produktiem, uz kuriem attiecas kvantitatīvie ierobežojumi (t.i., kvotas) un uzraudzība.

ES ir arī ierobežojumi un aizliegumi attiecībā uz pirātpreču vai viltotu preču un dažu ķīmisko produktu importēšanu, kuros ir bīstamas vielas, ierobežojumi ģenētiski modificētiem organismiem un dzīvu dzīvnieku un dzīvnieku izcelsmes produktu ievešana.

HKTDC pētniecība regulāri pārrauga izmaiņas tirdzniecības politikā un ierobežotos ES pasākumos, kā arī regulāri publicē ES regulatīvo brīdinājumu paziņojumu, kurā iekļauti antidempinga pasākumi.

Importēšanas licencēšana

ES importa licencēšanas sistēma pamatojas uz pieņēmumu, ka nav vajadzīga importa licence, ja vien uz konkrētiem produktiem neattiecas importa uzraudzība, kvantitatīvie ierobežojumi vai aizsardzības pasākumi.

Attiecībā uz importa uzraudzību ES var uzraudzīt konkrētus produktus, lai palielinātu tirdzniecības pārredzamību, bet bez mērķa ierobežot piekļuvi ES tirgum. Šīs uzraudzības rezultātā tiek izveidota statistikas kontrole un produktu izcelsmes papildu kontrole. Šādos gadījumos mērķis ir izvairīties no iespējamas tirdzniecības un muitas krāpšanas novirzīšanas. ES uzraudzības pasākumi attiecas uz noteiktu veidu dzelzs un tērauda importu no valstīm, kas nav Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas (EBTA) valstis, valstis, kas ir Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) līguma un Turcijas puses. Uzraudzības pasākumi attiecas arī uz dažiem tekstilizstrādājumiem, kokmateriāliem un kālija hlorīdu no konkrētām valstīm, bet pašlaik nav no Ķīnas cietzemes vai Honkongas.

Bīstamu materiālu ierobežota izmantošana

ES ir pieņēmusi vairākas vides aizsardzības direktīvas, kas var ietekmēt plaša patēriņa preču un plaša patēriņa elektronikas preču pārdošanu. Ievērojami piemēri ir 2005. gada augustā pieņemtā direktīva par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem (EEIA) un 2006. gada jūlijā ieviesta direktīva par bīstamo vielu ierobežošanu (RoHS). 2008. gada 3. decembrī Eiropas Komisija (EK) iesniedza divus priekšlikumus: viena direktīva par pārstrādāto RoHS direktīvu un otra – pārstrādāta EEIA direktīva.

Pārstrādātā RoHS direktīva tika publicēta 2011. gada 1. jūlijā un stājās spēkā 2013. gada 2. janvārī. Jaunā direktīva joprojām aizliedz EEI, kurā ir vienas un tās pašas sešas bīstamās vielas kā vecā RoHS direktīva. Tomēr jaunā direktīva no 2019. gada 22. jūlija paplašinās pašreizējās RoHS direktīvas darbības jomu, iekļaujot visus EEI, kas ir ārpus vecās RoHS direktīvas darbības jomas, tikai ar ierobežotiem izņēmumiem.

Uz pārstrādes RoHS un EEIA direktīvu pamatnēm tagad ir ieviesta ES pamatdirektīva ekodizaina prasību noteikšanai ar enerģiju saistītiem ražojumiem (ErP). ErP direktīva vairs neattiecas tikai uz EEI (kā tas bija saskaņā ar tā priekšgājēju, energopatēriņa produktu vai EuP direktīvu), bet potenciāli var aptvert visus produktus, kas saistīti ar enerģijas izmantošanu, tostarp dušas galviņām un citām vannas istabām armatūra, kā arī izolācija un celtniecības materiāli.

Turklāt REACH, ES regula, kas attiecas uz ķimikāliju reģistrēšanu, novērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu, stājās spēkā 2007. gada jūnijā. Tā cita starpā prasa ES ražotājiem un importētājiem ķīmiskās vielas (gan atsevišķi, gan preparātos vai noteiktos izstrādājumi), lai iegūtu visaptverošu informāciju par to vielu īpašībām, kuras ražotas vai importētas apjomā 1 tonna vai vairāk gadā, kā arī reģistrēt šādas vielas pirms ražošanas vai importēšanas ES.

Produkta drošība

Produktu drošība ir tieši saistīta ar patērētāju veselības un vides aizsardzību, jo ES mērķis ir panākt augsta līmeņa aizsardzību, saskaņoti īstenojot visās dalībvalstīs. ES tiesību akti aptver visu produktu drošību – neatkarīgi no produkta veida saskaņā ar jaunās pieejas direktīvām (kas atsaucas uz Eiropas standartiem, ko izstrādājušas CEN, CENELEC un ETSI), kā arī saskaņotie standarti, kas pieņemti saskaņā ar šiem noteikumiem vai vispārīgi ( visos gadījumos, kad nav piemērojamas īpašas direktīvas) saskaņā ar direktīvu par produktu vispārēju drošību un saskaņā ar šo regulu pieņemtajiem standartiem.

Marķēšanas un marķēšanas prasības

Plašas ES direktīvas veido pamatu ES tiesību aktiem par marķēšanas un marķēšanas prasībām, lai uzlabotu patērētāju aizsardzību, galvenās nozares ir pārtikas produktu marķēšana un noformēšana un reklāma, marķēšana un standarta informācija par patēriņu, kas patērē enerģiju un citus mājsaimniecības ierīču resursus.

CE marķējums ir obligāts un jāpiestiprina pirms jebkura ar to saistītā produkta laišanas tirgū un nodošanai ekspluatācijā (izņemot gadījumus, kad īpašās direktīvās paredzēts citādi). Ja uz izstrādājumiem attiecas vairākas direktīvas, kas visas paredz CE zīmes piestiprināšanu, marķējums norāda, ka produkti tiek uzskatīti par atbilstošiem visām šīm direktīvām.

Parasti nav ES tiesību aktu, kas prasītu kopīgas patēriņa preces (neēdamas), kurām jābūt norādēm par to izcelsmi. Ja precēm tiek piemērotas šādas izcelsmes preču zīmes, tām jābūt precīzām. ES 2005. gada decembrī iesniedza priekšlikumu Padomes regulai par izcelsmes valsts norādi dažiem produktiem, kas ievesti no trešām valstīm, tostarp Honkongas un Ķīnas cietzemi. Tomēr 2012. gada oktobrī Komisija atsauca savu priekšlikumu, paužot viedokli, ka tas varētu būt pretrunā ar PTO nolīgumu par tehniskajiem tirdzniecības šķēršļiem un tiek uzskatīts par protekcionismu.

Tarifu klasifikācija un importa nodevas

Pasaules Muitas organizācijas pieņemtā Saskaņotā preču sistēma nosaka preču kodus 6 ciparu līmenī. Tas ir pamats, lai pieņemtu Eiropas kopējo muitas tarifu vai kombinēto nomenklatūru, kas ir sadalīta 8 ciparu līmenī. Importētājiem ir jāiedala savas preces kombinētajā nomenklatūrā, kurā ir apakšiedalumi, līdz astoņu ciparu koda līmenim. Kopējais muitas tarifs tiek publicēts katra gada beigās, un tas tiks piemērots nākamajā kalendārajā gadā.

Importētājiem jāņem vērā arī TARIC nomenklatūra, kurā ietilpst apakšnodalījumi ar desmit ciparu kodiem. TARIC ir vajadzīgs, lai ieviestu papildu pasākumus, kas atšķiras no ievedmuitas nodokļiem, kuriem vajadzīgi papildu kodi. Komisija ir nolēmusi neveikt TARIC publicēšanu uz papīra. To var iepazīties elektroniskā formātā Komisijas tīmekļa vietnē.

ES ir spēkā vispārējo preferenču sistēmas (“VPS”) shēma, saskaņā ar kuru daži saņēmējvalstu produkti var gūt labumu no zemākiem vai nulles ievedmuitas nodokļiem. Jo īpaši Regulā 978/2012 ir iekļauti attiecīgie VPS noteikumi, kas piemērojami no 2014. gada 1. janvāra līdz 2023. gada beigām (“VPS regula”). Lai veicinātu VPS noteikumu interpretāciju, Komisija 2016. gada maijā publicēja ceļvedi par to, kā interpretēt un īstenot izcelsmes noteikumus, kas nosaka, vai preces, kas ražotas saņēmējvalstīs, ir tiesīgas saņemt preferenciālu tarifu režīmu saskaņā ar ES VPS attīstības valstis.

Importa dokumentācija

Deklarācijai pievienotie dokumenti būs atkarīgi no pieprasītās muitas procedūras veida. Piemēram, deklarācijā par laišanu brīvā apgrozībā muitas deklarācijā pievienotie dokumenti parasti ietver: faktūrrēķinu; vērtības deklarācija, kur jānosaka muitas vērtība; izcelsmes sertifikātu vai faktūras deklarāciju, ja tiek pieprasīts preferenču tarifu režīms; autentiskuma atļauja vai sertifikāts, ja tiek prasīts labvēlīgs tarifu režīms; importa atļauja vai licence, ja tas ir noteikts ES vai valsts tiesību aktos.